CRISISMANAGEMENT BINNEN INTERIM MANAGEMENT: WAT LEVERT HET OP EN WAT KOST HET?

Wat houdt het in?
Crisismanagement is een nichemarkt binnen het interim management. Naar schatting betreft het ca. 5% van alle gedeclareerde uren binnen het vakgebied interim management. De crisismanager is meestal een algemeen of financieel directeur met specialistische kennis van en ervaring met “corporate recovery”, “ corporate restructuring”. In goed Nederlands hebben zij dus ervaring met herstructurering van organisaties, reorganisaties en herfinanciering. Belangrijke kwaliteiten van dit type interim manager is dat zij over veel mensenkennis en communicatievaardigheden beschikken, stressbestendig zijn, heel goed kunnen onderhandelen en snel de zogenaamde “ quick wins” in een crisissituatie weten te herkennen.

Veel mensen die zich als crisismanager presenteren, waren in het verleden algemeen directeur of financieel directeur. Ze hebben op zijn best ervaring opgedaan in bedrijven die niet zo lekker liepen en waar iets moest gebeuren. Er zijn er maar weinig die daarnaast over een meer theoretische achtergrond in herstructurering beschikken zoals een opleiding (technische) bedrijfskunde en/of opleidingen door instituten als de Big Four accountantskantoren.

Wat levert het op?
Dat is simpel; behoud van het bedrijf, de organisatie of de instelling en daarmee (veel) geld. Doel van crisismanagement is het voorkomen van een faillissement. Daar is niet iedereen het mee eens. Sommigen zien in de crisismanager degene die een faillissement voorbereidt om het te laten volgen door een “ doorstart”. Wij behoren niet tot laatstbedoelde groep. Voor ons bureau staat continuïteit van de bestaande organisatie voorop.

Behalve behoud van de organisatie, levert crisismanagement natuurlijk nog veel meer op;

  • Behoud van werkgelegenheid
  • Behoud van kapitaal, c.q. vermogen; in een faillissement verdampt heel veel balanswaarde!
  • Behoud van een toekomstperspectief voor de organisatie en haar medewerkers
  • Ontstaan van nieuwe inzichten en strategieën die bijdragen aan een gezonde(re) toekomst.
  • Een financiële bijdrage aan de maatschappij; minder werkloosheidsuitkeringen


Kortom; veel partijen hebben belang bij een geslaagde interventie door een crisismanager; de aandeelhouders, werknemers, financiers, belastingdienst en het UWV.

Wat kost het?
De hamvraag; wat kost het? Dat blijkt vaak afhankelijk van een aantal factoren;

De grootte van het bedrijf in crisis; omzet en aantal medewerkers. Een bedrijf met zo’n €100 miljoen omzet huurt een crisismanager met een ander tarief in dan een bedrijf met €5 miljoen omzet.
De reputatie van de ingehuurde crisismanager of het bureau dat de crisismanager levert.
De hoeveelheid geld die op het spel staat; als een faillissement zou leiden tot het verliezen van €10 miljoen aan waarde, blijkt de crisismanager meer te mogen kosten dan in geval er maar €1,5 miljoen zou kunnen verdampen.

Welke financiers er bij het crisisbedrijf betrokken zijn.
Of er politieke belangen in het spel zijn. Zo zal een crisisbedrijf in de chemie – gelegen in een woonwijk – eerder in aanmerking komen voor een duurdere manager met specifieke (chemie) kennis dan een groothandel in paperclips.

Grofweg blijken de tarieven momenteel tussen de € 150,- en € 300,- per uur te liggen, afhankelijk van de problematiek, bedrijfsgrootte, politieke belangen, betrokken financiers, hoeveelheid geld dat op het spel staat, mogelijkheden van het bedrijf op middellange termijn etc. U zult wellicht denken; wie gaat dat betalen bij een bedrijf waar het water toch al aan de lippen staat?

De financiering van een crisismanager is vaak een zaak van meerdere belanghebbenden.

 
2014-10-28 09:21:45

Laatste berichten

Niet iedere ondernemer ziet hoe laat het is, totdat het te laat is; het nut van Bijzonder Beheer Geplaatst op: 2014-12-30 10:49:09
WAT DOEN BEDRIJVEN IN BIJZONDER BEHEER ANDERS? Geplaatst op: 2014-12-16 09:15:10
BIJZONDER OF INTENSIEF BEHEER VAN BANKEN; WAT GEBEURT ER MET UW BEDRIJF Geplaatst op: 2014-12-02 12:11:00
CRISISMANAGEMENT: OORZAAK EN GEVOLG Geplaatst op: 2014-10-14 09:21:34
"WIJ VINDEN ALTIJD GELD BINNEN EEN BEDRIJF" Geplaatst op: 2014-10-09 08:50:27
Herfinanciering van een bedrijf in Apeldoorn. Een casus Geplaatst op: 2014-09-09 09:27:02
Herfinanciering van een bedrijf in zwaar weer of financiŽle crisis Geplaatst op: 2014-08-26 12:11:21
Meer nieuwsberichten >
Wegstapel & Houben
J. Wegstapel: 0634035589 | T. Houben: 0625182730 | contact@wegstapelenhouben.nl
Bloemberg 12 | 7924 PW Veeningen | Valeriusrondeel 281 | 2902 CH Capelle Aan Den Ijssel